آموزگار چند پایه
آموزگار چند پایه
آموزش ابتدایی
نوشته شده در تاريخ جمعه 29 دی 1390برچسب:, توسط نصیری |

 

مطالب گفته شده در كلاس روابط عمومي«درس اصول و فنون مصاحبه» توسط استاد شفيع بهراميان
بسم الله الرحمن الرحيم
تاریخچه مصاحبه خبری: در سال 1820 میلادی روزنامه لندن هرالد مورنینگ برای نخستین بار در تاریخ مطبوعات جهان سوال و جوابهای دادگاههای انگلیس را منتشر می کند که باعث افزایش 3برابری مخاطبان این نشریه می شود این نخستین شبه مصاحبه ای بود که در مطبوعات غربی به چاپ رسیده . 10 سال بعد با ورود آگهی به مطبوعات مصاحبه نیز به شکل امروزی به مطبوعات اروپا راه پیدا می کند.
در سال 1836 اولین مصاحبه خبری در روزنامه نیویورک هرالد چاپ شد . مصاحبه گر از روزنامه نگاران برجسته آن زمان و مصاحبه شونده فردی بود که جسد یک مقتول را کشف کرده بود در ایران نیز با انتشار روزنامه های دولتی کاغذ اخبار، وقایع اتفاقیه،دولت علّیه ایران و نشریه تبلیغی زاراریت باهراء (اشعه روشنايي) رفته رفته فرهنگ کار روزنامه نگاری در ایران جای خود را بازمیکند . نخستین روزنامه ایرانی و فارسی زبانی که برای اولین بار اقدام به چاپ مطالبی با رویکرد مصاحبه کرد شرف نام دارد؛ شرف پنجمین روزنامه ایرانی است در هر شماره زندگی نامه یکی از بزرگان سیاسی کشور به همراه نقاشی های مربوطه به چاپ می رسید. تحلیل محتوای این زندگی نامه ها نشان می دهد که بدون مصاحبه با این افراد روزنامه نگار قادر به ارائه این اطلاعات نمی تواند باشد . پس از شرف میرزاملکوم خان روزنامه قانون را در لندن منتشر می کند، وی نوع خاصی از مصاحبه را ابداع کرد. به این صورت که به صورت خیالی و با اسامی مستعار اوضاع مملکت را به نقد می کشد.
وي نوع خاصي از مصاحبه را ابداع كرد به صورتي كه به طور خيالي و با اسامي مستعار اوضاع ايران را به نقد مي كشيد.
اولین مصاحبه به سبک امروزی توسط روزنامه ایران چاپ می شود در این روزنامه یک بار با وزیر عدلیه (دادگستری) و یک بار با دکتر میلسپور.(اقتصاد دان و برنامه ریز اروپایی كه برای مشاوره گمرک و بانکداری به ایران آمد)
مصاحبه چیست: یک فرآیند ارتباطی دو طرفه بین مصاحبه کننده ومصاحبه شونده که معمولا در آن اطلاعات و اخباری با ارزش خبری منتقل و به مخاطبان ارائه می شود.
مهد روزنامه نگاري در دنيا                   اروپا
روزنامه قانون : توسط ميرزا ملكوم خان(سفير ناصرالدين شاه در لندن،«به زبان فارسي ودر خارج از ايران چاپ مي شد»)
خبر : گزارش عيني واقعيتها و رويدادها كه داراي ارزش خبري باشد و داراي عوامل درون سازماني و برون سازماني باشد.
                                                                 N شمال
تازه ها              NEWS               W شرق                             E غرب
تازه ها از چهار گوشه جهان                                S جنوب
وظيفه خبرنگار گرفتن خبر از منبع خبر مي باشد ،افراد سرد مزاج هيچ وقت موفق نمي شوند.(خبر نگار بايد انساني ارتباطي باشد)
مصاحبه: یکی از انواع خبرگیری های مستقیم است که به وسیله آن عقاید و افکار شخصیت های مهم و یا نظر مردم کوچه و بازار درباره موضوعات مختلف گردآوری و به مخاطبان ارائه می شود. در جریان مصاحبه معمولا یک واسطه بین مردم و منبع خبری وجود دارد این واسطه همان خبرنگار یا مصاحبه کننده است.
سه عامل اصلی عدم موفقیت مصاحبه در کشور های جهان سوم یا در حال توسعه عباتند از:
الف)کمبودها و ناتوانی های شخصیت های مصاحبه کننده(نرم افزاری)
ب)کمبودها و امکانات حرفه ای و کمی اطلاعات تکنیکی مصاحبه کننده در مورد موضوع مصاحبه(سخت افزاري)
ج)عملکرد مصاحبه شوندگان
نقش توانایی های شخصیتی مصاحبه کنندگان:
برخلاف ضرب المثل معروف سری که درد نمیکند دستمال نمی بندند ، خبرنگار همیشه باید دستمال ببندد. آنها باید قادر باشند خلاف جهت آب هم شنا کنند خبر نگار باید همواره به استقبال خطر و دردسر بروند . عدم اعتماد به نفس و داشتن روحیه کارمندی و پشت میز نشینی ، بی علاقه گی به حرفه ، تسلیم شدن در برابر نگرش های ذهنی ،عقیدتی ، سیاسی ، و ... هر یک از اینها میتواند مانع بزرگی در موفقیت مصاحبه باشد . گویند مصاحبه گر یا مصاحبه کننده باید دارای شم خبری باشد.
شم خبری را میتوان در 10ویژگی معنا کرد:
1-داشتن ذوق ، غریزه،استعداد نویسندگی
2- داشتن کنجکاوی تیزبینی و نکته سنجی (فضول)
3-داشتن هوشی بیش از هوش متوسط جامعه
4-توانایی جوشش با طبقات مختلف مردم (مهم)
5-صبر و حوصله زیاد
6-داشتن توانایی جسمی و روانی زیاد برای دوندگی اضطراری و مواجعه با شرایط دشوار
7-قدرت تفکر سریع
8-عشق به کار خبری
9-اعتقاد به رعایت اصول اخلاقی و داشتن تقوای کاری
10-نداشتن خودبینی غرور و تکبر انزوا جویی ساده لوحی تعصب فکری گزافه گویی و تند گویی(مهم)
سخت افزار: بانکهای اطلاعاتی پیشینه
منظور از پيشينه : سابقه اي كه در رابطه با يك موضوع خاص است.
منظور از بانك اطلاعاتي : منظور ،آن چه موجود است ،هر چه در آرشيو هست.
تورم: یعنی کالایی را گرانتر خریدن در حالی که در مدت کمی قبل کالا بسیار ارزانتر بوده در حالی که چیزی به آن اضافه یا کم نشده است و کالای خریداری شده تغییری نیافته است .
منظور از تورم : كشوري كه تورم نداشته باشد بيكاري در آن كشور زياد است .
افزايش تورم ،اشتغال زا است از دلايل تورم :توسعه گري است.
همچنان که قبلا گفته شد خصوصیات و ویژگیهای شخصی و فردی خبرنگاران و مصاحبه کنندگان نقش عمده ای در موفقیت یا شکست فرآیند مصاحبه دارند. بصورتی که خبرنگارانی که دارای توانایی ها و ارتباط هایی چون سخن وری گوش دادن موثر ، استفاده از زبان بدن ، توانایی ایجاد همدلی ،توانایی همرنگ جماعت شدن ،مهارت نوشتاری و ... را دارند قادر به ایجاد موقعیت های مثبت ارتباطی و جمع آوری اطلاعات بهتر از مصاحبه شوندگان و منابع خبری می باشند.
همچنین خبرنگارانی که دارای قدرت تجزیه و تحلیل مسائل جامعه هستند یا به عبارتی دیگر با تیزبینی و نقطه سنجی می توانند همه عوامل پشت پرده حوادث و رویدادها را بشناسند میتوانند در فرآیند کسب خبر موفق تر عمل نمایند. علاوه بر این داشتن امکانات حرفه ای و آگاهی از امکانات مصاحبه می تواند به انجام یک مصاحبه موفق کمک نماید برای این منظور لازم است چند نقطه مد نظر قرار گیرد:
الف)شناخت قبلی مصاحبه شوندگان : معمولا مصاحبه کنندگان از ابزارها و راههای مختلفی برای شناسایی و آشنایی با مصاحبه شوندگان استفاده می کنند. امروزه استفاده از تکنولوژی های جدید ارتباطی همچون اینترنت کار را برای خبرنگاران ساده کرده است علاوه بر این معمولا خبرنگاران از ابزارهای دیگری مانند ایجاد آرشیو شخصی archive personal و کتابهای معرفی کننده ، اشخاص حقیقی و حقوقی استفاده می کنند. !
معمولا لازم است خبرنگاران اطلاعات دقیق در مورد نام،سمت یا سمتهای قبلی وفعلی افراد،خواستهای علایق و روحیه، اخلاق نقاط قوت ، نقاط ضعف ،تولیدات و تالیفات و ... مصاحبه شوندگان داشته باشند.
درغرب(اروپا و آمریکا) کتابهایی به ترتیب حروف الفبا در مورد اشخاص مشهور و صاحب منصب به رشته تحریر درآمده است.
علاوه بر این فرهنگ های شرح حال نویسی نیز در این کشورها در مورد بسیاری از افراد و اطلاعات لازم را به خبرنگاران می دهد.
در ایران نیز در سال 1974 نخستین کتاب کیست او؟ who’s? که حاوی شرح حال 5000 شخصیت ایرانی بود که به زبان انگلیسی چاپ شد.
ب) تسلط مصاحبه کننده به موضوع و سوابق آن: بر اساس مطالعات صورت گرفته حدود 45% خبرنگاران معتقدند که بزرگترین عامل ناموفق ماندن مصاحبه ها در کشور ما عدم تسلط خبرنگار بر موضوع است . خبرنگار باید قبل از انجام مصاحبه حتما مطالعه قبلی داشته باشد یعنی مراجعه به سوابق اسناد و مدارک ،آرشیوها،کتابها و حتی مراجعه به نظر کارشناسان .
 
 
مطالعه قبلی یک سری مزایا ها دارد که عبارتند از:
1- مطالعه قبلی موجب بهبود کیفیت نوع سوالها در مصاحبه می شود.
2- باعث ایجاد جذابیت برای خوانندگان می شود.
3- سوالات پخته تر و مورد نیاز مردم طرح می شود.
4- از کلی گویی و گزافه گویی ممانعت به عمل می آید.
5- خبرنگار را قادر می سازد تا علاوه بر مدیریت صحیح مصاحبه در مواقع ضروری مچ گیری کند.
6- ابهامات به وجود آمده در ذهن مردم روشن شود.
7- سوالات کلیشه ای طرح نگردد.
اصول و فنون مصاحبه:ایجاد آرشیو و بانک اطلاعات: روزنامه نگاران درگذشته برای ایجاد منابع اطلاعاتی و به روز بودن و همچنین داشتن اطلاعات پایه در مورد موضوعات و اشخاص مهم جامعه اقدام به ایجاد آرشیو شخصی می نمودند . نمونه ساده این آرشیو معمولا در دفاتر یا دفترچه های یادداشت آنان به شکلی نامنظم و مختصر شکل می گرفت. نمونه منظم و پیشرفته آن بدین شکل است که معمولا خبرنگار یکی از روزنامه های معتبر و مفصل را انتخاب و مشترک می شود و هر روز با دریافت آن اقدام به انتخاب مقالات و مطالب مورد نظر خود می کند بدین صورت که وی ضمن استفاده از یکی از روشهای طبقه بندی اطلاعات (کنگره یا دیوئی) اقدام به برش مطالب مرتبط و مهم و آرشیو کردن آنها در طبقه مربوطه می کنند به این ترتیب بعد از مدتی خبرنگار در همه حوزه های مهم زندگی اجتماعی خود صاحب مقالات گزارشات و اطلاعات به دردبخوری است که به هنگام مصاحبه میتواند از این اطلاعات به نحو احسن استفاده کند.
طبقه بندي كتاب ها در كتابخانه ها :
به روش ديويي: ديويي كسي بود كه كتابها را به روش خاصي (علم به علم) جدا كرد.
به روش كنگره: منظور مدلي است كه كتابخانه كنگره ملي آمريكا كتاب هايش را چيده است.
روش دیگر: تبدیل همین شیوه به آرشیو دیجیتالی و کامپیوتری است یعنی با مراجعه روزانه به نسخه اینترنتی روزنامه ها pdf-html-xml-tifو ... مراجعه و موضوعات مورد نظر را انتخاب و در فایل های ایجاد شده براساس یکی از طبقه بندی های مرسوم ذخیره می نماییم . بدیهی است براحتی میتوان با یک کلید جستجو اطلاعات مورد نظر را بازیافت کرد.
همچنین امروزه تکنولوژی به نام اینترنت ما خبرنگاران را از ایجاد بانکهای اطلاعاتی دستی و کامپیوتری معاف کرده است به این صورت که تنها با داشتن مهارت جستجو و استفاده از موتورهای جستجوگری چون گوگل یاهو، ام اس ان ، آلتاویستا میتوان اطلاعات لازم برای مصاحبه را احصاء و گردآوری کرد . البته از یاد نبریم که نرم افزارهایی چون اکسس امروزه در مهارت های هفت گانه کامپیوتری برای ایجاد بانکهای اطلاعاتی اندیشیده شده که کار خبرنگاران وکسانی که به هر دلیلی به بانک اطلاعاتی نیاز دارند میتوانند از آن براحتی استفاده کنند.
 
طبقه بندی انواع مصاحبه ها: به دلایل مختلف مصاحبه ها به چندین دسته قابل تقسیم اند. ما میتوانیم مصاحبه ها را از نظر حلقه های ارتباطی. از نظر نوع ارتباط ، از نظر محتوا،از نظر نقش مصاحبه کننده ،از نظر هدف ارتباط ، از نظر معنی یا از نظر مطالعه قبل از مصاحبه و از نظر وسیله نهایی ارسال پیام به چند دسته تقسیم می كنيم.
از نظر ظرفیت حلقه های ارتباطی
الف)مصاحبه فرد به فرد (مصاحبه ساده)    ب)مصاحبه یک به چند (مناظره ها)      ج)مصاحبه چند به یک (مصاحبه استخدام)     د)مصاحبه چند به چند (كنفرانس خبري)
از نظر نوع ارتباط
الف)مصاحبه رو در رو و بدون واسطه      ب)مصاحبه با واسطه (تلفنی ،اینترنتی،تله كنفرانس)  
از نظر محتوا  
الف)مصاحبه سطحی و کلی( مصاحبه گزارش عملکردي)
ب)مصاحبه عمیق که معمولا ریشه یابی یک موضوع خاص مد نظر است
ج)مصاحبه يك موضوعي
د)مصاحبه چند موضوعي
از نظر هدف ارتباط:
الف)مصاحبه هدایت شده يا مصاحبه بسته که دراین نوع مصاحبه طرفین در محدوده ای بسته و از قبل توافق شده تنها در مورد موضوعات مشخص بحث می کنند.
ب)مصاحبه آزاد یا مصاحبه باز: مصاحبه ای که دست مصاحبه شونده باز است و در مورد مسائل دلخواه میتواند به دلخواه خود سخن گوید .
از نظر معنی  
 الف)مصاحبه با مطالعه قبلی               ب)مصاحبه بدون مطالعه قبلی   
از نظر وسیله نهایی ارسال پیام   
الف)مصاحبه برای انتشار در مطبوعات
ب)مصاحبه برای وسایل شنیداری
ج)مصاحبه برای انتشار از طریق وسایل شنیداری و دیداری (تلويزيون)
شیوه انجام مصاحبه های با واسطه یا تلفنی: در مصاحبه تلفنی لازم است که مصاحبه کننده موارد زیر را حتما رعایت کند:
الف)مودب و محتاط باشد و بعضا دست به عصا باشد و موجبات عصبانی شدن مصاحبه شونده را هرگز فراهم نکند.
ب)اگرسوالی دارد که میداند مطرح کردن آن ممکن است مصاحبه شونده را خوش نیاید آن را برای آخر بگذارد.
ج)سوالات زیاد نپرسد بهتر است همیشه کمتر از 5سوال باشد.
د)مصاحبه شونده را نپیچاند و انتظار گرفتتن اطلاعات عمیق و زیاد از تلفن نداشته باشد.
مصاحبه بدون مطالعه قبلی: بسیار پیش می آید که به دلیل حوادث و وقایع غیر قابل پیش بینی یا حتی به دلیل مواجه با سوژه های اجتماعی امکان مطالعه قبلی در رابطه با موضوع مصاحبه و یا شخص مصاحبه شونده وجود ندارد؛ در نظر بگیرید که برخورد نامتعارف یک راننده تاکسی با یک مسافر میتواند برای شما موضوعی جذاب برای مصاحبه با آن راننده باشد یا پیش می آید که در حادثه ای رانندگی یا هوایی مسافری نیمه جان توان سخن گفتن دارد و منبعی است برای اطلاعات در رابطه باآن حادثه در این وضعیت تنها مهارتهای فردی خبرنگار و درنظر گرفتن شش سوال اصلی : 1-کی(چه وقت)2-چه(موضوع)3-چرا4-چگونه5-کجا(مکان)6-چه کسی(فاعل) و توجه ویژه به دوعنصر چرایی و چگونگی انجام کار میتواند مصاحبه کننده را یاری دهد تا بهترین اطلاعات را در کمترین زمان بدون آمادگی قبلی و شناخت موضوع مصاحبه و شخص مصاحبه شونده انجام دهد . بعضا نیز بعضی از خبرنگاران برای مواجهه با مصاحبه هایی از این قبیل (مصاحبه بدون مطالعه قبلی) از فرمول آرمه استفاده می کنند.(آرمه يعني: آ : آغاز- ر : راه حل- م : موانع ه : هدف) البته استفاده از این موضوع بیشتر برای مصاحبه با دست اندرکاران انجام پروزه هاست .
مصاحبه برای رادیوو تلویزیون: هنگام انجام مصاحبه برای رسانه های دیداری و شنیداری وجود دوربین ،نورافکن،عوامل پشت صحنه،آزمایشهای مکرر صدا و نور ، فضایی را ایجاد میکند که درمصاحبه شونده احساس خاصی پدید می آید ، او احساس می کند در آن لحظه میلیونها نفر به او چشم دوخته اند و احتمال دارد در میان آنها دوستان،دشمنان او نیز باشند؛ ممکن است پژواک صدا ،نوع پوشش و حتی شیوه ارتباط دست اندرکاران مصاحبه در مصاحبه شونده ایجاد تنش کند در اینجا مهمترین مسئولیت مصاحبه کننده ایجاد فضایی صمیمی و سوق دادن مصاحبه به شرایط طبیعی خود است.
مقدمات مصاحبه و مشکلات آن : نخستین کاری که برای انجام مصاحبه صورت می گیرد تعیین وقت مصاحبه است ،البته قبلا این که، چه شخصی و در رابطه با چه موضوعی و با چه کسی مصاحبه کند مشخص شده است و مطالعات و تحقیقات لازم در آن باره انجام شده است. بهتر است گرفتن وقت و هماهنگی لازم توسط خود خبرنگار و مصاحبه کننده صورت گیرد این باعث می شود که مصاحبه کننده با فضای محل مصاحبه و عوامل انسانی آنجا آشنا گردد. بهتر است برای گرفتن وقت مصاحبه تقاضای خود را به صورت منفی مطرح نکند، مثلا : جمله : آیا میل ندارید در باره مسئله ... مصاحبه ای انجام دهید؟ مناسب نیست، چون از اول میل نداشتن را شما پیش فرض قرار داده اید، بهتر است درخواست شما به صورتی باشد که درکنار احترام و ادب دارای محتوایی دستوری و ایجابی نیز باشد مثلا: خبرگزاری ها و مردم مایلند از نظرات و عقاید شما در مورد مشکلات اخیرتان مطلع شوند لطفا وقتی را که برایتان مناسب است اعلام فرمائید تا خدمت برسیم.
انجام مصاحبه:برای انجام یک مصاحبه بهتر است حدود نیم ساعت زودتر و چه بسا بیش از نیم ساعت در محل مصاحبه حضور داشته باشیم البته این زمان بسته به مصاحبه با شخصیت های حقیقی و حقوقی میتواند متغیر باشد؛ چرا که سازمانها و اشخصاص حقوقی محدودیت های حریم خصوصی و اندرونی را ندارند. بهتر است به هنگام حضور در سازمانها و مکانهای متعلق به شخصیت های حقوقی تمامی حالات و موارد روحی و روانی و فیزیکی محل مورد مصاحبه مورد توجه مصاحبه کننده قرار گیرد. چرا که همه این موارد میتواند اطلاعات خوبی به مصاحبه کننده در رابطه با شناخت مصاحبه شونده بدهد . همچنین گاهی پرسش از مراجعان و ارباب رجوع در رابطه با میزان رضایت از عملکرد شخصیت حقوقی و مجموعه تحت امرش میتواند سوژه مناسبی برای مصاحبه کننده و عامل خوبي برای شناخت مصاحبه شونده باشد. در مصاحبه هدف گرفتن اطلاعات است، پس لازم است قبل از هر چیز مصاحبه کننده سعی نماید محیط دوستانه و تفاهم آمیزی بین خود و مصاحبه شونده ایجاد کند چرا که در یک فضای تهاجمی و نامناسب ارتباطی نمی توان چندان انتظار داشت که اطلاعات بدرد بخوری رد و بدل شوند. مصاحبه کننده قبل از هر چیز باید گوش دهنده خوبی باشد و فعالی باشد.
گوش دهنده فعال: یعنی به همان اندازه که در سخنوری ،طرح سوال،هماهنگی،تنظیم پرسشها و اشرافیت اطلاعاتی مهارت دارد، باید مهارت گوش دادن نیز داشته باشد.
مهارت گوش دادن: یعنی اینکه ما به صورت کلامی و غیر کلامی با زبان بدن ،باحرکات صورت ،با حرکت چشمان در امتداد یک متری و با بسیار از قابلیتهای ارتباطی به طرف نشان دهیم که به سخنانش توجه داریم و کاملا روی مباحث مطروحه تمرکز کرده ایم. سعی کنید در مصاحبه قهرمان مصاحبه و داستان شما نباشید بگذارید مصاحبه شونده حرف خود را بزند چرا که سخنان او برای مخاطبان مهم است . و سخنان شما چندان حاوی اطلاعات نیست . مهارت شنيدن : وجود سيستم شنواييدر همه انسانها وجود دارد ؛تمركز،فهميدن،گرفتن حرفهاي گوينده ،شنيدن مي باشد ،كه يك مهارت است و مي توانيم آنرا ارتقا بدهيم. (با اشتياق گوش بدهيم )
نحوه طرح سوالات در مصاحبه:معمولا طرح سوال و تنظیم آن یکی از مراحل مهم و اثر گذار در مصاحبه است چه اینکه اگر طراح سوال به شیوه منطقی مرتبط به هم و مستدل سوالات خود را طرح نکند نمی تواند اطلاعات مورد نظر مخاطبان خود را از مصاحبه شونده بدست آورد معمولا خبر نگاران قبل از انجام مصاحبه مدت زمان زیادی را صرف گردآوری سوالات و تنظیم آنها می کنند توصیه می شود به محض آنکه سوژه شما برای مصاحبه و فرد مصاحبه شونده مشخص شد هرجا که سوالی به نظرتان رسید فورا آنرا یادداشت کنید . معمولا بهتر است همواره چندین برابر سوالات نهایی را گردآوری و احصاء کرده باشیم و قبل از مصاحبه با اطلاعاتی که داریم بهترین آنها را گزینش کنیم و در مصاحبه به کار ببریم.
بهتر است بسته به زمان مصاحبه و بسته به موقعیت ارتباطی بین مصاحبه شونده و مصاحبه کننده سوالات حساس را جابجا کنیم یعنی هرگاه زمان مصاحبه کم و مصاحبه شونده احتمال حضور کمتری در محل مصاحبه دارد سوالات حساس و اصلی را در همان اول بپرسیم؛ اما در مصاحبه هایی که از قبل هماهنگ شده و زمان مشخصی به آن اختصاص داده شده لازم است سوالات حساس را در آخر مصاحبه طرح کنیم . چرا؟ برای آنکه ایجاد فضای مثبت ارتباطی بین مصاحبه کننده و مصاحبه شونده نقش بسیار بزرگی در موفقیت یا شکست مصاحبه دارد و این وظیفه ی مصاحبه کننده است که این فضا را ایجاد کند و اصطلاحا یخ ارتباط را بشکند. درصورتی که سوالات حساس و مشکل ساز و چالش زا در همان اول پرسیده شود مصاحبه شونده احساس خطر می کند و هرکسی که احساس خطر کند به صورت ناخودآگاه گارد دفاعی می گیرد و ارتباط با کسی که در چنین وضعیتی است خیلی مشکل است.
همچنین بسته به شخصیت مصاحبه شونده و پرگویی و یا کم گویی شخصیت وی ما میتنوانیم از دو نوع سوال متفاوت استفاده کنیم :
1-برای افراد پرگو و حراف جهت جلوگیری از حاشیه روی بهتر است سوالات کوتاه ،بسته و با ذکر جزئیات پرسیده شود
2-برای افراد کم گو و سرد مزاج که به سختی با دیگران ارتباط برقرار می کنند بهتر است از سبک سوالات باز و کلی استفاده شود.
معمولا خبر نگاران تازه کار یا خبرنگارانی که همزمان در چندین حوزه رسانه کار میکنند، سوالات را باید از قبل تهیه کنند البته خبرنگاران خبره یاخبرنگاران تخصصی به هنگام مصاحبه نیز میتوانند نسبت به طرح سوالات اقدام کنند.
کارکرد سوالات کلی :
سوال کلی سبب افزایش زمان مصاحبه می شود.
سوال کلی باعث گرفتن حجم اطلاعات بیشتری از مصاحبه شونده می شود.
سوال کلی باعث می شود که کنترل و مدیریت مصاحبه در دستان مصاحبه شونده باشد تا مصاحبه کننده.
معمولا سوالات کلی فضای مصاحبه را گرم و صمیمی می کند.
بهتر است شروع مصاحبه با سوالات کلی باشد.
کارکرد سوالات جزئی:
مصاحبه شونده مجبور است از حاشیه روی اجتناب کند و مستقیما به سوال مورد نظر پاسخ گوید.
در این نوع مصاحبه کنترل مصاحبه در دستان مصاحبه کننده است و نه مصاحبه شونده.
زمان این گونه مصاحبه معمولا کم و کوتاه است.
در این گونه مصاحبه معمولا اطلاعات مهمی از قلم می افتد. چرا که مصاحبه کننده هر چه قدر هم که خبره باشد بازهم اشرافیت صددرصدی بر حوزه کاری مصاحبه شونده را ندارد و سوالات وی فقط میتواند درصدی از عملکرد های مصاحبه شونده را شامل شود و قسمت های زیادی از قلم می افتد.
عدم ارائه سوال قبل از مصاحبه:معمولا در جوامع جهان سوم مسئولان و حتی افراد حقیقی مشهور بدون دیدن سوالات قبل از موعد مصاحبه حاضر به تن دادن به مصاحبه نیستند، از طرف دیگر دادن سوالات قبل از مصاحبه دست مصاحبه کننده را رو می کند و نمیتواند رسالت نظارتی و روزنامه نگاری خود را بدرستی ایفا کند در این گونه مواقع چه باید کرد؟ هرگاه موضوع مصاحبه مرتبط با آمار واطلاعات عددی باشد بهتر است سوالات در اختیار مصاحبه شونده قرار گیرد اما غیر از این مورد استثن

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: